Kecskemét, Ceglédi út 2., Telefon: +36 30 316 44 83
Pedagógiánkról
Pedagógiánkról
„Az a feladatunk, hogy a gyermek környezetében olyan hatást fejtsünk ki, hogy egészen a gondolatokba és érzületekbe menően a jót, az igazat, a szépet és a bölcset utánozó lénnyé lehessen.
Rudolf Steiner
Óvodánk pedagógiája, a Waldorf-pedagógia a Rudolf Steiner által kidolgozott emberismereten, az antropozófián alapul. E filozófia szerint minden gyermek egyetlen és egyszeri individualitás, aki a jelenben egy eljövendő állapotot hordoz, a jövő csíráit. Ehhez a jövőbeli állapothoz mind a pedagógus, mind a szülő úgy segítheti a gyermeket fejlődésének útján, hogy az egyediségből kiindulva és a gyermeki lét testi, lelki és szellemi szükségleteit tartja szem előtt. Ekkor teremthetjük meg közösen szülők és pedagógusok a teret a gyermek számára egyéni erőinek kifejlesztéséhez.
Éppen ezért a Waldorf-pedagógus a gyermek megismerésére törekszik, a gyermeket tisztelettel tanulmányozza, speciálisan kimunkált megfigyelést végez, hogy megtudja, mire is van szüksége. Mindezt ítélet- és előítélet mentesen teszi, szeretetteljes „együttélést” vállalva a gyermekkel, így biztosítva a meleg, szeretetteljes légkört.
Pedagógiánk a tevékenységekben megvalósuló tanulást az utánzásra, a játszásra és a fantáziára alapozza, melyek az óvodás kor legfontosabb képességei. Ebben az életkorban a gyerekek utánzás által sajátítanak el mindent, így a nevelésünk egyik fő eszköze a példamutatás. Arra törekszünk, hogy minden, amit az óvodában a felnőttek tesznek, az a gyerekek számára utánozható legyen. Igaz ez a munkatevékenységtől kezdve bármilyen szóbeli megnyilvánulásig. Az egymásra való odafigyelés, segítőkészség, nem vágunk egymás szavába, folyamatosan segítjük a gyermekeket az egymás közti asszertív konfliktusoldásban, vagy egyszerűen csak a „varázsszavak” használata, Kérem! Köszönöm! Bocsánat!
A tevékenység megmozgatja a gyermek fantáziáját, mely aztán újabb cselekvésre ösztönzi, így fejlődik intelligenciája. A gyermek legfejlesztőbb tevékenysége a játék és legfőképpen a szabad játék. Pedagógiánk szerint a természetben található a lehetőségek, anyagok, tárgyak biztosítják a legjobb feltételeket a szabad játékban való kibontakozáshoz. Fontos, hogy a gyerekek ne kész dolgokat kapjanak a kezükbe, hiszen gyorsan megunják az olyan játékot, mely csak egy célra alkalmas. Mondhatni a „kacatok korában” élünk, kész dolgokat gyártanak, melyek nem tartósak, gyakran nem is esztétikusak. Ez nem szolgálja sem a fantázia fejlődését, de a helyes értékrend, életszemlélet fejlődését sem.
Csodálatos látni, mikor egyetlen lepedővel akár másfél órát egyetértésben játszik 3-4 gyerek együtt. Először asztalra terítve kuckó lett, majd egérvár, aztán menedék az állatoknak a „nagy havazás” elől. Kövek, kagylók, termések, érdekes alakú faágak, fadarabok, kendők, horgolt kötelek mind fantasztikus játéklehetőséget rejtegetnek, melyek által olyan csodavilágot varázsolnak maguknak, amelyben a gyermeki lény szabadon kibonthatja saját tehetségeit a fejlődés útján.