
2024-ben immár harmadszorra kezdtem első osztályosokat kísérni. A 18 év waldorf pedagógiában eltöltött idő tapasztalatát hívom ehhez segítségül.
Két, nyolcadik osztályig vitt osztályom tapasztalatai alapján elmondhatom, van értelme, eredménye olyan pedagógiai környezetben nevelni a gyerekeket, ahol törekvés van arra, hogy a gyermek megnyilvánulásai mögé nézzünk, őt a lehető legteljesebben megismerjük. Ahol a mindennapi készülést elsősorban a megismert gyermekközösség inspirálja, vezeti. Ahol a szülők együttműködő partnerekké válhatnak gyermekük közös nevelésében.
Ahol a tanulás, a képességek kibontakozása azért fontos, hogy mindenki megtalálja a helyét a világban. Abban a világban, ahol tényleg szükség van rá, várják, ahol alkotó erői szolgálni tudnak majd egy várhatóan jobb világot.
Tanítani és tanulni egy ilyen helyen, ahol ez nem utópia, mindenképpen felemelő a mindennapokban.